Leczenie bruksizmu

Bruksizm

Niekontrolowane zgrzytanie zębami, zwane bruksizmem, to problem coraz większej grupy ludzi. Zaburzenie to może prowadzić do pękania szkliwa, ścierania zębów, a długofalowo do zmian zwyrodnieniowych w stawach skroniowo-żuchwowych. Ostrzyknięcie botoksem odpowiednich mięśni zmniejsza ich napięcie i ból. Po pewnym czasie zanika również objaw zgrzytania zębami, rysy twarzy w okolicy szczęki ulegają złagodzeniu, a nawet widocznemu odmłodzeniu.

Bruksizm dotyczy 8-20% populacji. Jest terminem określającym nadmierne zaciskanie zębów i zgrzytanie nimi poprzez tarcie zębów żuchwy i szczęki. Nieświadomie tendencja ta pojawia się w ciągu dnia (często w sytuacjach stresowych), ale, co gorsza, i w nocy, kiedy zupełnie nie ma nad nią kontroli. Problem ten dotyczy głównie osób zestresowanych (np. mających problemy rodzinne, piastujących wysokie i odpowiedzialne stanowiska), ale też może być wynikiem chorób układu nerwowego, takich jak udar mózgu.

Bruksizm leczenieCzęsto problem ten jest niezauważalny, aż do momentu gdy dochodzi do ścierania szkliwa (pojawiają się tzw. tarczki wytarcia), obnażenia korzeni zębowych i krwawienia z dziąseł. Innymi objawami są bóle i przerost mięśnia żwacza oraz mięśnia skroniowego, które są nadmiernie napięte. Dodatkowo pojawiają się dolegliwości bólowe karku, głowy i mięśni obręczy barkowej. Niekiedy pojawiają się bóle zębów, szczególnie po nocy. Pojawiające się po pewnym czasie zmiany zwyrodnieniowe w stawach skroniowo-żuchwowych, prowadzą do ograniczenia ruchomości w trakcie rozwarcia szczęki.

Botoks pomocny w leczeniu bruksizmu

Toksyna botulinowa, zwana powszechnie botoksem, od lat 80tych XX wieku stosowana jest zarówno w kosmetyce jak i medycynie. Działanie jej polega na czasowym zablokowaniu przepływu impulsu nerwowego do mięśnia. Powoduje to zmniejszenie napięcia mięśnia i w efekcie jego rozluźnienie.

Problemem bruksizmu jest nadmierne napięcie mięśni żwaczy i skroniowych. Na konferencji naukowej , która odbyła się w 2012 roku w Nowym Orleanie organizowanej przez American Academy of Neurology zaprezentowane zostały badania, w trakcie których u pacjentów cierpiących na bruksizm (zarówno pochodzenia psychologicznego jak i neurologicznego) została podana toksyna botulinowa w mięśnie żwacza. Pacjenci, u których zastosowano terapię zgłosili subiektywne zmniejszenie bólu ostrzykniętych mięśni jak i zmniejszony objaw zgrzytania zębami.

Zabieg z użyciem toksyny botulinowej

W trakcie zabiegu ostrzykiwane są nadmiernie napięte mięśnie. Lekarz dobiera ilość pobranego preparatu oraz miejsca poddane zabiegowi. Zabieg jest mało inwazyjny i prawie bezbolesny, aczkolwiek niekiedy lekarze decydują się na zastosowanie znieczulenia miejscowego. Całość trwa około 15 minut. Efekt pojawia się w ciągu 3 do 7 dni i utrzymuje się do 4-6 miesięcy. Po upływie tego czasu zabieg należy wykonać ponownie. Po 2 letniej terapii pacjenci odczuwają wyraźną poprawę, zmniejszenie objawów bólowych oraz redukcję zgrzytania zębami. Efektem ubocznym tej metody jest wizualne wysmuklenie twarzy, która z kwadratowej staje się bardziej owalna.

Bruksizm efekty

• ciąża i karmienie piersią
  • nadwrażliwość na składniki preparatu
  • zdiagnozowane zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia rzekomoporaźna, zespół Eatona Lamberta)
  • stwardnienie boczne zanikowe.

"Najnowsze odkrycia sugerują, że botoks może być stosowany w celu wyleczenia nocnego zgrzytania zębami" - mówi dr William Ondo, z University of Texas Health Science Center.

Botoks jest sprawdzoną metodą w walce z bruksizmem. Może być alternatywą lub uzupełnieniem do używania nakładek ortodontycznych (szyn relaksacyjnych), które zmniejszają skutki bruksizmu, ale nie jego przyczynę.