Antiaging

 

 anty

 

Medycyna przeciwstarzeniowa (antiaging) propaguje wielodyscyplinarne podejście do profilaktyki starzenia się, walki z jego oznakami i opóźnienia rozwoju chorób z nim związanych.

Medycyna przeciwstarzeniowa i prewencyjna to nowa jakość usług medycznych, która pomaga w utrzymaniu młodzieńczego wyglądu w synergii z dobrostanem psychicznym i fizycznym czerpiąc wiedzę z zakresu endokrynologii, neurologii, psychoterapii, dietetyki i ginekologii. W kręgu medycyny antiaging pozostaje też robiąca ogromne postepy genetyka, a także nauka o wpływie środowiska na organizm. Ustala indywidualne programy lecznicze i profilaktyczne, modyfikuje styl życia, dietę, uzupełnia związane z upływem czasu niedobory witamin, mikro- i makroelementów, a także hormonów. Przynosi to wymierne korzyści metaboliczne, wzmacnia funkcjonowanie całego organizmu, oddziałuje na wiele narządów, poprawia wygląd skóry, samopoczucie i jakość życia w każdej sferze.

Ojcem medycyny przeciwstarzeniowej jest Amerykanin dr Ron Klatz. Zasadnicza różnica między medycyną klasyczną a przeciwstarzeniową polega na tym, że medycyna klasyczna zajmuje się rozpoznawaniem już istniejących chorób i ich leczeniem, zaś przedmiotem medycyny przeciwstarzeniowej jest optymalizacja zdrowia i dobrego samopoczucia na każdym etapie życia zanim pojawią się choroby. To nowa koncepcja medycyny, której celem jest wydłużanie i poprawa jakości ludzkiego życia.

Model postępowania obowiązujący w medycynie przeciwstarzeniowej można by przedstawić w formie piramidy, której podstawę stanowi ocena stanu zdrowia i ryzyka schorzeń, kolejny poziom to modyfikacja stylu życia i diety, następny uzupełnianie niedoborów witamin, mikroelementów i hormonów, a ostatni - to ostateczność kiedy musimy zastosować leki.

Okazuje się bowiem, że czynniki genetyczne decydują o długości naszego życia jedynie w 20%, a aż w 80% styl życia, dieta i środowisko w którym żyjemy, czyli w znacznej mierze sami możemy mieć wpływ na to, jak długo cieszymy się życiem.

Na długość naszego życia mają wpływ: prawidłowa masa ciała, dieta z ograniczeniem nasyconych kwasów tłuszczowych (dieta Okinawa, śródziemnomorska), dostarczanie w odpowiedniej ilości antyoksydantów, wczesne wykrywanie i leczenie nadciśnienia, zwiększenie aktywności fizycznej, rzucenie palenia, towarzyskość, sprawność umysłowa, aktywność seksualna i dobry sen. Za czynniki skracające życie uznaje się nadwagę i otyłość, hiperglikemię, hipertrójglicerydemię, nadciśnienie, palenie papierosów, spożywanie 3 lub więcej porcji alkoholu dziennie, niskie wykształcenie i samotność.

Obserwacja długowiecznych populacji dowodzi, że czas życia zależy od uwarunkowań genetycznych oraz  od kaloryczności i jakości pożywienia.

Dla pełnego obrazu stanu zdrowia i wieku biologicznego należy także określić poziom hormonów, mikroelementów i witamin, stężenie wolnych rodników, kwasów omega 3, 6, 9 oraz markery nowotworowe i zapalne. W przypadkach alergii i nietolerancji pokarmowych należy wykonać testy żywieniowe. Coraz częściej w ocenie ryzyka wielu chorób opieramy się na badaniach genetycznych, które dają nam również wiadomości o odmienności reakcji na leki czy pokarmy u różnych osób.

Wszyscy się starzejemy, ale nasze ciało i umysł nie musi w pełni za tym podążać. Obecnie bardzo dynamicznie rośnie zainteresowanie medycyną przeciwstarzeniową, której filarami są ponizsze zasady:

  1. Utrzymaj wysoką aktywność fizyczną - zmniejszenie tętna spoczynkowego przy jednoczesnym zwiększeniu wydolności serca i skróceniu czasu jego regeneracji

  2. Jedz w taki sposób, aby Twój organizm korzystał z dostarczonej energii, a nie gromadził tkankę tłuszczową i generował stany zapalne w organiźmie

  3. Bądź szczęśliwy !!!

  4. Zawsze okazuj wdzięczność

  5. Skoncentruj się na najważniejszych problemach zdrowotnych, zanim zaczniesz zajmować się mniej ważnymi dolegliwościami. Pracuj wg priorytetów w celu osiągniecia maksymalnego potencjału wszystkich Twoich układów/organów

  6.  Zbilansuj mikro- i makroskładniki odżywcze, budowę ciała, równowagę układu nerwowego, aktywność umysłową vs medytację, aktywność fizyczną vs odpoczynek

  7. Uprawiaj sex ;)

 

Zachowanie dobrego, zdrowego wyglądu, żywotności, siły, zdolności, pamięci i dobra jakość życia pomimo upływu lat to właśnie zadanie medycyny przeciwstarzeniowej.

Długość naszego życia zależy w dużej mierze od osobowości i pozytywnego nastawienia do jego kolejnego etapu, jakim jest starzenie. Dłużej żyją ludzie aktywni umysłowo i fizycznie, mający plany i ciekawi świata, ludzie szczęśliwi !

Certyfikaty Antiaging

Dr Mołas